Vi måste alla hjälpas åt att förebygga hat, hot och drev på nätet. Hur kan vi göra det? Tillsammans med Sverok och Sveriges gamers tog vi 2016 fram 10 tips för hur en kan praktisera civilkurage på nätet.
10 TIPS FÖR CIVILKURAGE ONLINE
1. Lyft den som är utsatt – Visa att personen inte är ensam och ta fokus från hataren.
2. Anta alltid det bästa – Sociala medier har en tendens att göra saker onyanserade, vilket ofta är långt ifrån sanningen. Anta det bästa och uppmuntra andra att göra det.
3. Rapportera kränkande beteende – I e-sport såväl som på sociala medier ska en inte låta kränkande beteende gå obemärkt förbi. Företagen behöver din hjälp för att bygga en bättre plattform.
4. Stå upp för andra – Stöd-lajka är det första steget men det är alltid bra att påpeka otrevligheter. Ibland är det viktiga inte vad en säger utan att en säger något.
5. Skriv inte i affekt – Det är viktigt att inse sin egen roll i en diskussion och att inte förvärra det genom att skriva något osakligt, ogenomtänkt eller argt. Det kan också vara bra att låta den andra lugna ner sig genom att inte svara för fort.
6. Använd smileys – Känslor försvinner ofta i textkommunikation, använd smileys för att förmedla en annan stämning 😍
7. Föregå med gott exempel – Var konstruktiv när du skriver och försök att inte sätta dit folk. Situationer kan lätt eskalera.
8. Gå med i trygga communities – Omge dig med vänner som kan stötta dig och erbjuda en trygg plats att vara på. Internet är en fantastisk plats för organisering och communities kan åstadkomma storverk tillsammans.
9. Prata utifrån dig själv – Genom att beskriva något utifrån din upplevelse kan du skapa empati och förståelse. Säg ”Det gör MIG ledsen när du skriver så” istället för ”DU är en idiot som skriver så”.
10. #jagärhär – Använd hashtaggen för att mobilisera de goda krafterna. Nätkärleken är bara en hashtag bort.
Här finns tipsen i PDF, om du vill ladda ner dem.